Blog

Kreatywne śniadania

„Śniadanie jedz jak król, obiad jak książę, a kolację jak żebrak“. Znacie to powiedzenie? Dużo w nim prawdy, bo śniadanie to najważniejszy posiłek, który dostarcza nam energii na cały dzień i dlatego powinien być zbilansowany i pełnowartościowy. Niestety często śniadania są jedzone w pośpiechu, źle skomponowane i nudne. Co zrobić, aby to zmienić i w kilka minut przygotować pyszne poranne jedzenie? Oto kilka prostych pomysłów na śniadanie mistrzów!

Omlet z szynką i warzywami

Świetnym daniem na sycące śniadania są omlety, które można przyrządzić z różnymi dodatkami. Bardzo dobrze smakuje omlet z szynką i warzywami np. papryką i pomidorem, przed podaniem posypany prażonymi pestkami dyni i szczypiorkiem. Dodatkiem do omleta może być kanapka z pełnoziarnistego pieczywa z sałatą lodową lub rukolą, żółtym serem i zielonym ogórkiem, a idealnym uzupełnieniem całości będzie szklanka świeżo wyciskanego soku z cytrusów lub po prostu miseczka świeżych owoców.

Omlet z szynką - QAFP
Tortilla z pieczonym kurczakiem - QAFP

Tortille z pieczonym kurczakiem

Pełnoziarniste placki tortilli są fantastyczną alternatywą dla kanapek i dają wiele możliwości do stworzenia pełnowartościowego śniadania. Kolorowe roladki spiszą się zwłaszcza jako danie do lunch boxa albo posiłek w czasie podróży.

Wystarczy posmarować tortille śmietankowym serkiem, równomiernie rozłożyć zieleninę – mogą to być różnego rodzaju sałaty, szpinak, rukola, a nawet listki młodej botwinki, dołożyć pokrojone w paski różnokolorowe papryki, marchewkę (najlepiej pokroić ją w cienkie, długie paski za pomocą obieraczki do warzyw), selera naciowego lub zielonego ogórka i kawałki soczystej, aromatycznej grillowanej piersi kurczaka. Takie tortille robi się w kilka minut jeśli dzień wcześniej przygotujecie składniki – usmażycie kurczaka i pokroicie warzywa.

Pełnoziarniste muffiny z warzywami i wędliną

Pożywne muffiny najlepiej upiec dzień wcześniej, a rano przygotować do nich porcję świeżych warzyw i kubek herbaty lub zbożowej kawy. Do przygotowania muffinek najlepsza będzie pszenna mąka pełnoziarnista lub mąka orkiszowa. Aby wydobyć niezwykły i wyśmienity smak tych wytrawnych babeczek użyjcie wysokiej klasy wędliny, sezonowych warzyw i świeżych ziół. Składników nie musi być zbyt wiele, ponieważ muffinki powinny być miękkie, dobrze wyrośnięte i prawidłowo wypieczone. Jako uzupełnienie smakowitej szynki wybornie komponują się na przykład zielony groszek, cukinia i koperek, można też dodać kukurydzę, czerwoną paprykę i posiekaną pietruszkę, albo przygotować je we włoskim stylu dodając do wędliny jedynie oliwki, suszone pomidory i świeżą bazylię.

Pełnoziarniste muffiny z warzywami i wędliną - QAFP
Wytrawna owsianka z sadzonym jajem

Wytrawna owsianka z sadzonym jajem

Niebanalną propozycją na śniadanie jest owsianka w wersji wytrawnej. Najczęściej jest przyrządzana ze świeżymi owocami, orzechami i jogurtem, dlatego ta propozycja może zaskoczyć, ale gwarantujemy, że pozytywnie. Taką owsiankę przygotowuje się szybko i łatwo, wystarczy zaledwie 15 minut, aby cieszyć się jej smakiem. Na patelni na niewielkiej ilości masła trzeba podsmażyć cieniutkie paseczki szynki, następnie dorzucić przekrojone na pół pomidorki koktajlowe, a na koniec liście szpinaku, kiedy tylko zmiękną zdejmujemy wszystko z patelni. Smażymy jajko sadzone tak, aby białko było ścięte i delikatnie chrupiące od spodu, a żółtko płynne. Kiedy wszystkie składniki są gotowe, do miseczki nakładamy kremową owsiankę ugotowaną na wodzie, podsmażone warzywa, szynkę i jajo, na wierzch wykładamy kawałki awokado i do smaku oprószamy świeżo mielonym pieprzem, solą i oregano. Smakuje niesamowicie!

Pomysłów na śniadania jest dużo i nie wymagają wiele czasu aby były dobrze zbilansowane,  urozmaicone i smaczne. Bardzo ważna jest ich jakość, dlatego warto zadbać o to aby w porannym posiłku znalazły się pełnoziarniste produkty zbożowe np. pieczywo typu graham, razowe lub owsiane, żytnie czy jaglane płatki zbożowe. Dobrym dodatkiem będą składniki białkowe, takie jak wysokiej jakości wędliny – szynki, polędwice, samodzielnie upieczony schab, a także jajka czy pasty z roślin strączkowych. Na talerzu obowiązkowo powinna znaleźć się spora porcja warzyw lub owoców, a istotnym uzupełnieniem będą orzechy, pestki słonecznika lub dyni, które są znakomitym źródłem nienasyconych kwasów tłuszczowych.

Można powiedzieć, że pożywne śniadanie to inwestycja – nie tylko w zdrowie, ale i dobre samopoczucie każdego dnia. Warto smacznie i zdrowo zacząć dzień!