Blog

Jesienne wzmocnienie z wieprzowiną QAFP!

Jesienna aura sprzyja zmianie jadłospisu. To czas, kiedy powinniśmy przygotować nasz organizm na chłodniejsze dni i w naturalny sposób wzmocnić się przed zimą. Codzienne menu chętnie wzbogacamy o sezonowe warzywa, takie jak dynia, cukinia, różnokolorowe papryki czy buraki oraz naturalne probiotyki, jakimi są niezastąpione w tym okresie kiszonki. Bazą wielu dań są dobroczynne kasze, a ich doskonałym uzupełnieniem jest wysokiej jakości kulinarna wieprzowina sygnowana znakiem QAFP. Jesień to raj dla grzybiarzy, dlatego dary lasu często są składnikami jesiennych dań, wzbogacając walory smakowe potraw.
Pamiętajmy, że o tej porze roku w codziennej diecie powinny znaleźć się ciepłe, energetyczne potrawy. Oto nasze propozycje na jesienne superfoods!

Kaszotto z polędwiczką wieprzową i grzybami

Kaszotto to polska odpowiedź na włoskie risotto, w zależności od sezonu można przygotować je z różnymi składnikami. Jesienią najsmaczniejsze będzie z soczystą, aromatyczną polędwiczką wieprzową QAFP i świeżymi grzybami, borowikami lub podgrzybkami. Przygotowanie jest łatwe i dosyć szybkie, danie najlepiej podać od razu po przygotowaniu.

Białą część dużego pora i 2-3 ząbki czosnku drobno posiekaj i zeszklij na klarowanym maśle, dodaj ok. 1,5 - 2 szklanki kaszy pęczak lub innej ulubionej i podsmaż, aż ziarenka będą błyszczące. Teraz dolej ok. 1,5 szklanki warzywnego bulionu i gotuj na wolnym ogniu, pod przykryciem, aż kasza wchłonie płyn. W międzyczasie na osobnej patelni przesmaż na oleju rzepakowym pokrojoną w niedużą kostkę polędwiczkę wieprzową, do smaku dodaj sól, pieprz i wędzoną paprykę, jeśli lubisz pikantne dania dodaj też odrobinę papryki chili. Kiedy polędwiczka jest przesmażona dorzuć do niej pokrojone na grubsze plastry świeże grzyby i podsmaż, aż będą złociste.

W trakcie gotowania kaszy wlewaj kolejne porcje bulionu (łącznie ok. 1 litra) w momencie, kiedy poprzednio dodany płyn zostanie wchłonięty. Po około 15 minutach do kaszy dodaj przesmażoną polędwiczkę z grzybami, dodaj łyżkę zimnego masła i 3-4 łyżki startego na drobnych oczkach, polskiego sera dojrzewającego (mocno przypomina parmezan), dokładnie wymieszaj kaszotto. Danie powinno mieć lekko płyną konsystencję, podawaj je posypane posiekaną natką pietruszki.

 

Roladki schabowe z warzywami

Soczyste roladki schabowe to danie, które wyśmienicie smakuje i bardzo efektownie wygląda. Podajcie je w towarzystwie pieczonych ziemniaków i sałatki z kiszonego ogórka z czosnkiem lub surówki z czerwonej kiszonej kapusty, którą przygotujecie w taki sam sposób, jak dobrze wszystkim znaną surówkę z białej, kiszonej kapusty.

Schab QAFP pokrój na plastry i rozbij dosyć cienko tłuczkiem do mięsa. Kawałki mięsa oprósz z każdej strony granulowanym czosnkiem, solą i świeżo mielonym pieprzem. Na każdym kawałku schabu połóż pokrojone w paski żółtą i czerwoną paprykę, kiszonego ogórka, piórka czerwonej cebuli i zwiń roladkę, zaczynając od strony, na której ułożone są warzywa. Roladki zepnij wykałaczkami i ułóż w natłuszczonym naczyniu żaroodpornym, posmaruj wierzch olejem rzepakowym i piecz je w temperaturze 180 stopni C przez ok. 35-40 minut. Podawaj od razu po przygotowaniu, smacznego!

Łopatka duszona w kiszonej kapuście

Kolejna propozycja to wyśmienite, rozgrzewające danie jednogarnkowe, wprost idealne na jesienną kolację. Jest pełne smaku i nie wymaga wielu dodatków. Świetnie smakuje z delikatnymi kopytkami albo kromką żytniego pieczywa z wiejskim masłem.

Na patelni rozgrzej tłuszcz, łopatkę pokrój na plastry i delikatnie rozbij tłuczkiem. Mięso z każdej strony oprósz solą, pieprzem, granulowanym czosnkiem, ostrą i wędzoną papryką. Łopatkę QAFP smaż na rozgrzanym tłuszczu na złoty kolor, z każdej strony po kilka minut. Po około 15 minutach na patelnię dodaj cebulę pokrojoną w piórka, marchewkę i pół selera utarte na grubych oczkach tarki. Podduś całość pod przykryciem, aż warzywa nieco zmiękną, dokładnie wymieszaj i przykryj około 2 cm warstwą kiszonej kapusty. Wlej szklankę gorącego bulionu warzywnego, dodaj ziele angielskie i liść laurowy, duś pod przykryciem jeszcze około 20 minut. Zapach jest kuszący, a smak znakomity. Polecamy!

Pamiętajcie, że obok właściwej diety warto zapewnić sobie odpowiednią dawkę ruchu. Ciepła, słoneczna jesień jest motywacją do regularnej aktywności fizycznej na świeżym powietrzu, ale nawet jeśli temperatura spadnie, nie rezygnujmy ze sportu, wtedy można wybrać się  np. na basen czy do klubu fitness albo po prostu na długi, jesienny spacer!